«Jeg er Alfa og Omega, sier Herren Gud, han som er og som var og som kommer, Den allmektige»Åp. 1:8

Under Hans vingers skjul

Av Jacob Bårdsen

Den kjente amerikanske sangforfatter og artisten Dottie Rambo har skrevet mange flotte kristne sanger, en av dem er «Sheltered in the arms of God» som på norsk betyr «Beskyttet i Guds favn». I min tid som barn/tidlig ungdom i Vedavågen var dagene preget av «å gå te sjøen» når skoledagen var over. Første gangen jeg tok en båt ut på egen hånd var jeg 9 år, turen gikk da fra «Såmen» til mine besteforeldre på Ytraland. Min far sa at vi måtte lære oss og ferdes på sjøen i ung alder, min mor sa forskjellige ting som jeg tror man måtte være voksen for å forstå J. Dette var en robåt som min eldre bror på 12 år hadde kjøpt fra «an Indre på kaien» for den nette sum av 50 kr. Båten hadde en påhengsmotor, 4 hk Tomos som gikk på alt fra parafin til den edleste bensin.

Om sommeren låg det alltid fiskebåter langs kaiene, de malte og fikset båtene sine og gjorde klart for neste sesong på havet. På denne tiden var det veldig populært å «Sheltre» båten. Det som skjedde da var at de hadde båten på verksted og laget et overbygg over hele båtdekket. Båtdekket var da ikke lenger åpent og utsatt for vær og vind, men de som jobbet på dekk var under beskyttelse av «shelterdekket». Dette er en god illustrasjon på å være «under hans vingers skjul».

Salme 17 vers 8 sier: «Vokt meg som din øyensten! Skjul meg under dine vingers skygge» Salme 36 vers 8-10 sier: «Hvor dyrebar er din miskunnhet; Gud! Menneskenes barn søker ly i dine vingers skygge. De blir rikelig mettet av det gode i ditt hus og av dine gleders strøm gir du dem å drikke. For hos deg er livets kilde. I ditt lys ser vi lys.

Vi som er kristne og beskyttet i Guds favn, vi er alltid like trygge. Enten vi som 9-åring er alene på sjøen eller er ute på livets opprørte hav, Gud passer alltid på oss og fører oss sikkert i havn.

Husk at Gud elsket oss alle så høyt at han sendte sin eneste sønn til verden for å frelse oss. Jesus måtte dø på et kors for å kjøpe deg fri. Jesus elsker akkurat deg.